>Att välja

>Att välja

>Att välja

>

Före valet på söndag tänkte jag göra ett inlägg som har direkt anknytning till politik och vad för ett samhälle vi vill ha. I själva verket har ju det mesta kopplingar till politik när man tänker efter. Men politik nuförtiden är inte som förr och på många sätt föredrar jag förr. Då fanns det ideologier. Nu handlar det mesta om enskilda frågor som om vi ska ha höjd bensinskatt med en eller två kronor, om pensionärer ska få 100 eller 200 kronor mer, om vi ska ha fri entré till statliga museer och om vi skall ha betyg i årskurs 6 eller 7.
Vilket problem det blir för många människor när ”små” frågor nu lyfts fram mer än de övergripande ideologierna. Tänk om jag egentligen sympatiserar med ett parti för deras ideologi, men de råkar tycka annorlunda än jag i flera enskilda frågor. Eller om det visar sig att ett parti som jag egentligen inte sympatiserar med, vill göra förändringar som gynnar mig personligen med några hundralappar.
Ett ämne som varit aktuellt i valdebatten och som kan innehålla både små specifika frågor och stora övergripande värdegrundsfrågor är skolan. Frågor som allt från när betyg ska ges första gången till vilken typ av människor vi vill att skolan ska forma. Tyvärr diskuteras inte heller här de viktiga värderingsfrågorna särskilt ofta. Inte heller görs någon djupare analys när det gäller skolan idag och skolan för t ex tjugo år sedan. Vad var annorlunda då och vad var kanske inte så annorlunda?
Jag tror inte att lärare är sämre idag, men kanske mer stressade p g a sin arbetssituation. Jag tror inte heller att eleverna lär sig mindre eller gör sämre resultat, men betygsystemet är ju ett annat. Målrelaterade betyg är bra, men de blottar luckor och dåliga resurser på ett annat sätt än de relativa betygen gjorde. Den som förr hade en 1:a eller 2:a i ett ämne hade i princip inte nått upp till godkändnivå, men det gick bra att fortsätta till nästa årskurs ändå. När många elever nu får IG blir det uppenbart att något måste göras. Det gäller bara att dra rätt slutsatser: anledningen är inte att kunskaperna i sig är sämre, utan att betygssystemet ändrats, och det krävs mycket mer resurser om alla ska nå godkänt i alla ämnen.
Vad har då betyg och skolan med djur att göra? Parallellerna mellan synen på barn/ungdomar och hundar har alltid varit slående för mig. Det är heller ingen slump att det nu blåser vindar som för oss tillbaka i tiden, till ett synsätt som jag hoppades var borta för alltid. Om detta skrev jag redan för några år sedan en debattartikel, men den blev av någon anledning liggande. Nu känner jag att den skulle passa här på min blogg. Vill du läsa den, så är det bara att klicka här.



Att lära ska vara roligt för både barn och hundar



Kommentarer ( 5 )

  • Anonymous

    >Jag är ju inte särskilt insatt i skolfrågor, men är det verkligen så – som du skriver – att "kunskaperna i sig inte är sämre". Men är de inte det? Jag tycker att det ofta kommer rapporter som hävdar att kunskaperna är mycket sämre … Ja, inte vet jag! – Varma hälsningar från tillg. vännen Bengt

  • Ulla-britt

    >Äntligen! Som jag har väntat på den artikeln. Vi här i Enköping håller med om allt.
    Många kramar (och hundpussar)
    Ulla-Britt, Sten, Cello & Fender

  • K.Malm

    >Ja, du har rätt i att det kommer larmrapporter om sämre kunskaper i matte och fysik sista årskursen på gymnasiet. Kanske beror det på bristande förkunskaper, men det kan också bero på systemet med korta delkurser där varje delkurs ger betyg och helheten går förlorad. Det är naturligtvis inte bra, men det rör sig ändå om en liten grupp elever totalt sett.

    Om man däremot har en stor mängd elever som inte når upp till godkänt är det allvarligare. Men är det så att den gruppen verkligen har ökat? Tja, det är svårt att säga. Jag tror snarare att det målrelaterade betygsystemet har satt fokus på en grupp elever som alltid funnits, men som tidigare fick klara sig bäst de kunde (med sina ettor och tvåor). Att de nu uppmärksammas och får en chans att komma vidare är naturligtvis väldigt bra.

  • Anonymous

    >Tack för ett bra inlägg och en suverän artikel som jag absolut tycker du ska publicera, kanske i Fria Tidningar? Upplyftande att se att vi är fler som förstår att framtiden ligger i att barnen utvecklar förmågan till empati. Vi måste se till att REDE-materialet når alla skolor för att bl a väga upp den reklam som skickas ut från Astra Zeneca. Om vi skulle lyckas utveckla skolans värdegrund till att vara med än humanistisk skulle barnen öka sin respekt inför alla arter. Ett projekt som fokuserat arbetar för detta behövs!

  • K.Malm

    >Tack för ett bra förslag! Jag ska skicka den till Fria Tidningar för de brukar vara tacksamma för artiklar. När det gäller REDE är det bara att hoppas på att det sakta med säkert får allt större genomslag.